Ако сте се заели с амбициозната задача да определите най-харесваното уиски в света, то може би е най-удачно да потърсите мнението на хората с възможности. Поне в повечето случаи, те са истинските ценители. Подобна философия следват и журналистите от авторитетното издание Drinks International, които за 11-та поредна година хвърлят светлина върху най-актуалните уиски тенденции на планетата.

 

The Macallan и инвестициите

За да посочат най-харесваното скоч уиски в света, Drinks International осъществяват мащабно проучване сред собственици, управители и бармани в стоте най-изискани бара, разположени на територията на 38 различни държави. Там, където няма случайни клиенти, нито се предлагат случайни напитки. Направеното проучване категорично определя The Macallan като най-харесван бранд скоч уиски в света, което далеч не е изненадващо, имайки предвид откога брандът изкусно гали небцето на любителите на кралската напитка.

Любители на The Macallan не липсват и в България, разбира се. В края на 2018 година у нас бе организиран търг, по време на който бутилка от лимитирано издание на 50-годишен The Macallan бе продадена за впечатляващата сума от 65 000 лева. Разбира се, в световен мащаб сме ставали свидетели и на далеч по-вълнуващи сделки, като през същата година в Хонконг 60-годишен The Macallan бе продаден за сумата от 1 милион долара. Изчислено в консумация, това прави по средно 60 000 долара на чаша. Е, ако новият собственик реши някога да отвори бутилката, то дано да има наистина добър повод за това.

Тук можем да направим връзката, че докато повечето хора инвестират в недвижими имоти, акции или в злато, например, то други се доверяват на инвестиционния потенциал на уискито. Т.нар. “доклад на благополучието” (Wealth Report) от 2019 година показва, че инвестициите в редки сортове шотландско уиски могат да бъдат по-успешни, отколкото повечето хора всъщност си представят. В доклада експертите отбелязват, че продажбите на шотландско уиски са се увеличили на големи пазари като Индия, Китай и Сингапур, а някои дори смятат, че директният полет от Единбург до Пекин е пуснат до голяма степен заради т.нар. “уиски туризъм”.

Можем да ви дадем един отличен пример, с който да затвърдим впечатленията, които може би сме успели да оформим във вас. Когато през 2011 година The Macallan произвеждат специални бутилки по повод кралската сватба на Принц Уилям и Кейт Мидълтън, всяка една от тях е можела да бъде закупена на съвсем достъпна цена от 150 лири. Според престижното издание “Таймс” днес всяка една от тези бутилки е със стойност около 3000 лири, което ясно говори за инвестиционния потенциал на The Macallan.

 

Двувековна традиция

the-macallan-15 Когато говорим за The Macallan, говорим за история и традиции, наближаващи вече два века. Компанията е основана през далечната 1824 година, а скоро след това се превръща в една от първите дестилерии на територията на Шотландия, сдобила се с лиценз за производство и продажба на алкохолни напитки. Както се казва, останалото е история, защото с времето The Macallan изгражда репутация на един от най-успешните сингъл малц уиски брандове, съществували някога.

Основател на The Macallan е предприемчив мъж на име Алекзандър Рийд, който, далеч от случайността в случая, се занимава с фермерска дейност, строго насочена към обработването на ечемик. Освен това Рийд практикува и учителска дейност, което може би обяснява сложния произход на името The Macallan. Названието на бранда произлиза от келтската дума “magh”, която означава “плодовита земя”. Колкото до “allan”, в случая тази част от името на The Macallan е вдъхновена от монаха Св. Филън (St. Fillan), който помага активно за разпространението на християнската вяра в днешна Шотландия.

Към днешна дата The Macallan е дъщерно дружество на компанията Edrington Group, която придобива бранда чрез сделка, осъществена през 1999 година. Както често се случва, през годините собствеността на дестилерията минава през различни ръце. Така например между 1994 и 1999 година, The Macallan преминава през леко екзотичен период в своето съществуване, по време на който е собственост на японската компания Suntory.

Днес The Macallan се радва на сериозен пазарен дял като според официалните проучвания, брандът е на трето място в класацията за най-продавано скоч уиски в света.

В свое интервю за Christie’s, един от главните експерти в дестилерията на The Macallan д-р Ник Севидж споделя: ”Това, което прави нашето уиски изключителен продукт, е фактът, че ние сме еволюирали в течение на векове”.

Днес The Macallan е не просто бранд скоч уиски, а бранд, силно предпочитан от колекционери и ценители. Д-р Севидж е убеден, че успехът на The Macallan се дължи до голяма степен на процеса по дестилация, който компанията е наложила. В The Macallan, например, предпочитат по-малки и по-къси медни казани за дестилиране (spirit stills), а неимоверно много внимание е обърнато на качеството на бъчвите. “Инвестираме два пъти повече пари в бъчвите си, отколкото за малца си. Това ви показва къде е акцентът ни”, пояснява д-р Ник Севидж.

Не винаги обаче времената са били розови за The Macallan, макар и сега брандът да е сред лидерите в своята сфера на сингъл малц скоч уиски. През голяма част от 20-и век, The Macallan изпитва трудности да наложи името си в индустрията. През 70-те години компанията взима важно решение, решавайки да последва примера на Glenfiddich, които брандират някои от бутилките си като сингъл малц. Куриозното обаче е, че първоначалният маркетинг на The Macallan за промотиране на сингъл малц уискито им се равнява на едва 75 лири.

 

Като на кино

Настоящият управляващ директор на The Macallan Скот МакКроски, удивен от тази сума, се шегува, че в момента бюджетът за маркетинг на компанията струва “малко повече” от въпросните 75 лири. Любопитен момент от рекламната история на The Macallan е филмът Don’t Look Now на Никълъс Роег от 1973 година, когато бутилка The Macallan се озовава в кадър. Това става възможно след като Алън Шиак, който е част от семейство Шиак, притежаващи дестилерията по това време, е нает да напише сценария на лентата. За съжаление, надали много хора са обърнали внимание на бутилката, имайки предвид, че по това време на леглото се случват далеч по-интересни неща между Доналд Съдърланд и Джули Кристи.

“Киноизявите" на бранда обаче не се изчерпват дотук. Четири десетилетия по-късно, бутилка 50-годишно The Macallan ще “гастролира” в “Скайфол” - един от филмите за Джеймс Бонд с Даниел Крейг в главната роля. Разликата тук е, че този път The Macallan отделят сериозна сума от рекламния си бюджет, за да се случи това продуктово позициониране. Но пък си заслужава, нали? Все пак това е 007.

 

Стремеж към съвършенство

Скот МакКроски също подчертава огромното внимание, което компанията обръща на качеството на бъчвите, в които нейното уиски отлежава. МакКроски споделя, че The Macallan са категорично най-мащабният вносител на бъчви от испанския град Херес, а инвестицията на компанията в тази посока надвишава сумата от 25 милиона лири.

Друго доказателство за безкрайния стремеж към съвършенство на The Macallan е стриктността, която в дестилерията спазват при разделянето на фракциите - глава, сърце и опашка. The Macallan са твърди поддръжници на кредото, че качеството е по-важно от количеството, като едва около 16% от всяка партида от дестилата всъщност се озовава в бъчвите. Сравнено с останалите популярни производители на уиски, това е осезаемо нисък процент.

Можем да кажем, че откакто през 1999 година The Macallan премина под шапката на Edrington Group, продуктовият каталог на бранда е разделен на няколко основни линии. Портфолиото на The Macallan се обогатява със свежи попълнения като The Macallan 15 YO, The Macallan 30 YO и The Macallan 50 YO. По това време компанията забелязва нарастващия интерес към напитката от инвестиционна и колекционерска гледна точка, което позволява на The Macallan да поставя цена от около 20 000 долара на всяка една от своите лимитирани бутилки 60-годишно уиски, пуснати на търговете. Днес да притежаваш рядка бутилка The Macallan е не просто въпрос на добър вкус, а ценен актив, който можем да наречем “инвестиция” и да го оставим на сигурно място в сейфа или банковия трезор.

Говорейки за колекционерство и инвестиции, няма как да не върнем времето към 2010 година, когато The Macallan пусна за продажба 64-годишно уиски, но бутилирано и представено в уникална по рода си кристална гарафа. Съвсем очаквано, артикулът предизвика сериозен интерес, а на търга в Sotheby’s, Ню Йорк, гарафата бе продадена на цената на луксозен спортен автомобил - 460 000 долара. Скоро след това The Macallan проявяват чувство на солидарност, дарявайки всички получени средства за благотворителна кауза.

the-macallan-distillery Компанията собственик на The Macallan Edrington не крие амбицията си за развиване на бранда. Най-голямата стъпка в това отношение е чисто новата дестилерия на The Macallan, която британските архитекти Rogers Stirk Harbour + Partners създават. Нейният покрив дори наподобява този на един от терминалите на летище “Хийтроу”, също проектиран от Rogers Stirk Harbour + Partners. Инвестицията е на стойност 140 милиона лири и по своите мащаби е нещо рядко виждано в света на производителите на уиски. Новата дестилерия на The Macallan е с дължина от 120 метра, а капацитетът ѝ достига до 15 милиона литра. Говорейки за малц дестилериите, в този аспект единствено The Glenlivet могат да се похвалят с по-голям “храм” за производство на уиски.