Johnnie Walker - един от символите на качественото шотландско уиски

30.04.2020

Какво знаете за малкото шотландско градче Килмарнък? В момента Килмарнък е едва 15-ият по големина град в Шотландия, а населението му е малко повече от 46 хиляди души. Можем да кажем, че този наглед незначителен град е известен най-вече с две неща. Първото е, че Килмарнък е родното място на великия поет Робърт Бърнс. Второто е, че именно оттам тръгва историята на Johnnie Walker - един от най-разпознаваемите и големи брандове шотландско уиски на планетата.

Култовото уиски е кръстено на своя създател Джон Уокър, който се ражда в началото на 19-и век. Още като тийнейджър Джон се захваща активно с търговия, а за първи път брандира собственото си уиски под името Walker’s Kilmarnock Whisky. Може обаче да се каже, че след неговата смърт, синът и внукът му са хората, които истински успяват да изстрелят бранда на Джон Уокър до водещи места на пазара.

През 1860 г. в Шотландия е приет т.нар. Spirits Act, който узаконява смесването на зърнено уиски с малцово такова. Това дава началото на ерата на модерното “смесено” (бленд) уиски. Андрю Ъшър от Единбург е първият, който започва да продава от новия вид смесено уиски, но наследниците на Джон Уокър веднага го следват в това начинание.

Синът на Джон Уокър - Алекзандър е първият, който въвежда в употреба марковата квадратна бутилка на Johnnie Walker. На Алекзандър му хрумва, че по този начин повече бутилки могат да се съхраняват на едно и също място, като се намалява и броят на счупените такива.

johnnie-walker-heritageЕдин от големите пробиви в историята на бранда става факт през 1862 година, когато бизнес нюхът на Алекзандър Уокър започва да играе в негова полза. На “Алек” му хрумва, че трябва да използва по възможно най-добър начин новопострената ЖП линия в Килмарнък. Планът му за транспорт на уискито сработва, като продажбите на бутилки бързо стига до впечатляващите 450 хиляди литра. Три години по-късно, Алекзандър създава и първия комерсиален бленд на марката, който кръщава Old Highland Whisky.

За бизнес уменията на Алекзандър “Алек” Уокър говорят и цифрите. По времето на неговия баща Джон, създател на бранда, продажбите на уиски са съставлявали едва 8 процента от продажбите на компанията. Когато Алекзандър предава фирмата на своя син, тази цифра вече е нараснала до между 90 и 95 процента.

Между 1906 и 1909 година внуците на Джон Уокър - Джордж и Алекзандър II, продължават успешно делото на своя дядо и баща. Работейки в тандем, те успяват да разширят линиите на продажби, представяйки вече три различни бленда на пазара - 5-годишното Old Highland, 9-годишното Special Old Highland и 12-годишното Extra Special Old Highland. Всичките три бутилки имат добре разпознаваемите етикети на Johnnie Walker, като единствената разлика се крие в техните цветове - бяло, червено и черно.

През 1909 година на етикетите на Johnnie Walker се появява и култовият “ходещ човек”, чрез който и до днес разпознаваме отдалеч бутилките на шотландския бранд. Илюстрацията е създадена от художника Том Браун, а компанията решава да ребрандира различните блендове, според дадените им цветове. Така Old Highland се превръща в Johnnie Walker White Label, Special Old Highland става Johnnie Walker Red Label, а Extra Special Old Highland вече носи названието Johnnie Walker Black Label. Именно по това време брандът започва да увеличава и потенциала си по отношение производството на уиски, придобивайки няколко големи дестилерии и подсилвайки този процес.

По време на Първата световна война Johnnie Walker спира от производство бутилката с бял етикет, а през 1932 година компанията представя новото попълнение Johnnie Walker Swing. Името на новото предложение е вдъхновено от необичайната бутилка на Swing-а, която позволява люлеенето ѝ напред и назад.